IELTS Writing band 7.5 chủ đề Education theo dạng Agree or Disagree
IELTS Writing band 7.5 chủ đề Education theo dạng Agree or Diagree
Hãy cùng xem qua bài viết mẫu IELTS Writing band 7.5 chủ đề Education theo dạng Agree or Diagree, cập nhật một số từ vựng cùng với ideas cùng chủ đề nhé!
Bạn có thể tham khảo những chủ đề khác phần thi IELTS Writing và cùng với những khóa học IELTS cấp tốc nhé!
Education is considered vital for the future of any society in today’s world. Governments throughout the world should make education compulsory for all children between the ages of 5-15 years. To what extent do you agree or disagree with the statement?
Education provides the opportunity to live a prosperous life by securing a good job or establishing a business. Some people argue that governments all over the world should make education compulsory / mandatory for all children in the 5-15 age group. In my opinion it is a positive development because education is the best tool to get success.
The first reason to support the view that education should be compulsory is its power to eradicate poverty from the society. Millions of illiterate people living in developing countries are deprived of their basic rights such as food and shelter. They are exploited at the workplace by their employers who pay them less for more work. Education will make them aware of their rights and enable them to earn more for their families. Even uneducated people living in developed countries are able to earn well and get respect because in those countries, employers are required to pay at least the minimum hourly wages determined by the government. This is not the case in poor countries where illiterate people get neither money nor respect. Needless to say, they need education to get out of poverty and exploitation.
Another reason to support compulsory education is that it will reduce the crime rate in the society. Studies have shown that uneducated people are more likely to get into crime because they don’t have a stable source of income. It is, therefore, clear that if the people are educated, the crime rates will be low.
In conclusion, I firmly believe that education plays a crucial role in improving the living standards of both the individuals and the society and hence it should be made compulsory for all children.
Các bạn cần hỗ trợ thông tin về khóa học IELTS cấp tốc, đăng ký ngay để nhận được tư vấn miễn phí về khóa luyện thi IELTS cấp tốc!
Từ vựng và cấu trúc câu IELTS hay trong bài:
Từ vựng/Cấu trúc | Nghĩa | Áp dụng trong IELTS |
vital | thiết yếu, quan trọng | Thường dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của một vấn đề trong phần Introduction hoặc Conclusion. |
compulsory / mandatory | bắt buộc | Từ đồng nghĩa giúp đa dạng hóa ngôn ngữ, tránh lặp từ. |
prosperous life | cuộc sống thịnh vượng | Thích hợp khi nói về lợi ích của giáo dục, kinh tế, v.v. |
securing a good job | đảm bảo một công việc tốt | Cụ thể hóa lợi ích của giáo dục. |
establishing a business | thành lập doanh nghiệp | Một lựa chọn khác cho “securing a good job”. |
positive development | sự phát triển tích cực | Dùng để thể hiện sự đồng tình với quan điểm nào đó. |
eradicate poverty | xóa đói giảm nghèo | Từ vựng học thuật, thể hiện trình độ ngôn ngữ tốt. |
illiterate | mù chữ | Từ vựng chủ đề xã hội, thường dùng khi nói về giáo dục. |
deprived of | bị tước đoạt | Diễn tả tình trạng thiếu thốn, khó khăn. |
basic rights | quyền cơ bản | Như quyền được ăn, ở, học hành, v.v. |
exploited | bị bóc lột | Từ vựng mạnh, diễn tả sự bất công. |
make them aware of their rights | làm cho họ nhận thức được quyền của mình | Cụ thể hóa tác dụng của giáo dục. |
enable them to | cho phép họ, giúp họ có khả năng | Cấu trúc hữu ích để diễn tả khả năng. |
developed countries | các nước phát triển | Từ vựng chủ đề xã hội, kinh tế. |
developing countries | các nước đang phát triển | Từ vựng chủ đề xã hội, kinh tế. |
minimum hourly wages | lương tối thiểu theo giờ | Từ vựng chuyên ngành, thể hiện sự am hiểu. |
needless to say | không cần phải nói | Dùng để nhấn mạnh một điều hiển nhiên. |
get out of poverty and exploitation | thoát khỏi cảnh nghèo đói và bị bóc lột | Cụm từ diễn tả mục tiêu của giáo dục. |
reduce the crime rate | giảm tỷ lệ tội phạm | Một lợi ích khác của giáo dục. |
studies have shown that | các nghiên cứu đã chỉ ra rằng | Cấu trúc dùng để dẫn chứng, tăng tính thuyết phục. |
are more likely to | có nhiều khả năng | Dùng để so sánh, diễn tả xu hướng. |
stable source of income | nguồn thu nhập ổn định | Từ vựng quan trọng trong chủ đề kinh tế, xã hội. |
It is, therefore, clear that | do đó, rõ ràng là | Cấu trúc dùng để đưa ra kết luận từ lập luận trước đó. |
plays a crucial role in | đóng một vai trò quan trọng trong | Cấu trúc rất phổ biến trong phần Conclusion, dùng để tóm tắt lại ý chính. |
improving the living standards | cải thiện mức sống | Từ vựng chủ đề xã hội. |
hence | do đó, vì vậy | Từ nối mang tính học thuật, nên dùng thay cho “so”. |
Lưu ý:
Việc sử dụng từ vựng đa dạng và chính xác là rất quan trọng để đạt điểm cao trong IELTS.
Các cấu trúc câu phức tạp và từ nối logic sẽ giúp bài viết mạch lạc và dễ hiểu.
Nên áp dụng linh hoạt các từ vựng và cấu trúc câu này vào các bài viết khác nhau, tùy thuộc vào chủ đề và yêu cầu của đề bài.
Đề bài số 2: The debate surrounding single-sex versus co-educational schooling is a long-standing one, with proponents on both sides offering compelling arguments. While some believe that separating boys and girls creates a more focused learning environment, I firmly disagree with the notion that single-sex education is inherently superior. Co-educational schools, in my view, offer a more balanced and realistic preparation for life in the 21st century.
Bài mẫu:
Firstly, co-educational environments foster crucial social skills by providing opportunities for interaction between genders. Learning to communicate and collaborate effectively with people of different backgrounds, perspectives, and genders is an essential life skill. Single-sex schools, by their very nature, limit these interactions, potentially leading to social awkwardness and difficulties in navigating mixed-gender environments later in life.
Secondly, co-educational schools better reflect the realities of the workplace and society. In almost every profession, individuals will need to interact and collaborate with colleagues of both genders. Exposing students to this dynamic from a young age equips them with the interpersonal skills necessary to thrive in a diverse environment. Single-sex schools, on the other hand, create an artificial social bubble that can be detrimental to students’ ability to adapt to real-world situations.
Furthermore, the argument that single-sex schools eliminate distractions caused by the opposite sex is often based on outdated stereotypes. Assuming that boys and girls cannot focus on their studies in each other’s presence reinforces harmful gender roles and limits their ability to develop healthy, respectful relationships. Co-educational environments, when managed effectively, can actually promote mutual respect and understanding between genders.
In conclusion, while single-sex education may have some advantages, I believe that co-educational schools provide a more holistic and beneficial learning experience. By fostering social skills, reflecting real-world dynamics, and challenging gender stereotypes, co-educational schools better prepare students for the complexities and opportunities of modern life.
Từ vựng và cấu trúc câu (đề bài 2):
Từ vựng/Cấu trúc | Nghĩa |
long-standing debate | cuộc tranh luận lâu dài |
proponents | người ủng hộ |
compelling arguments | lập luận thuyết phục |
focused learning environment | môi trường học tập tập trung |
inherently superior | vốn dĩ vượt trội |
balanced and realistic preparation | sự chuẩn bị cân bằng và thực tế |
foster crucial social skills | nuôi dưỡng các kỹ năng xã hội quan trọng |
interaction between genders | tương tác giữa các giới |
communicate and collaborate effectively | giao tiếp và hợp tác hiệu quả |
different backgrounds and perspectives | nền tảng và quan điểm khác nhau |
essential life skill | kỹ năng sống thiết yếu |
limit these interactions | hạn chế những tương tác này |
social awkwardness | sự vụng về xã hội |
navigating mixed-gender environments | điều hướng môi trường hỗn hợp giới tính |
reflect the realities | phản ánh thực tế |
interact and collaborate with colleagues | tương tác và hợp tác với đồng nghiệp |
exposing students to this dynamic | cho học sinh tiếp xúc với động lực này |
interpersonal skills | kỹ năng giao tiếp |
thrive in a diverse environment | phát triển mạnh trong môi trường đa dạng |
artificial social bubble | bong bóng xã hội nhân tạo |
detrimental | có hại |
adapt to real-world situations | thích nghi với các tình huống thực tế |
eliminate distractions | loại bỏ phiền nhiễu |
outdated stereotypes | khuôn mẫu lỗi thời |
reinforce harmful gender roles | củng cố vai trò giới tính có hại |
develop healthy, respectful relationships | phát triển các mối quan hệ lành mạnh, tôn trọng |
managed effectively | quản lý hiệu quả |
promote mutual respect and understanding | thúc đẩy sự tôn trọng và hiểu biết lẫn nhau |
holistic and beneficial learning experience | trải nghiệm học tập toàn diện và có lợi |
challenging gender stereotypes | thách thức các khuôn mẫu giới tính |
complexities and opportunities of modern life | những phức tạp và cơ hội của cuộc sống hiện đại |
Đề bài số 3: Some people think that governments should spend more money on education for young children (5-10 years old) than on education for older students. To what extent do you agree or disagree?
Bài mẫu:
Investing in education is crucial for any nation’s future, and the allocation of resources across different age groups is a subject of ongoing debate. While education for older students is undoubtedly important, I firmly believe that governments should prioritize funding for younger children aged 5-10. This is because these formative years lay the foundation for all future learning and have the greatest long-term impact.
Firstly, early childhood education plays a vital role in cognitive development. During this period, children’s brains are highly malleable, readily absorbing information and developing essential skills like language acquisition, problem-solving, and critical thinking. Investing in quality early education programs provides young children with stimulating environments and experienced educators, maximizing their learning potential and setting them up for academic success later in life. A strong foundation in these early years can significantly reduce the need for remedial education later on, ultimately saving government expenditure in the long run.
Secondly, early childhood education has a profound impact on social and emotional development. Children learn to interact with their peers, develop empathy, and regulate their emotions within a structured learning environment. These social and emotional skills are crucial for navigating social situations, building healthy relationships, and becoming responsible citizens. Neglecting this aspect of development can lead to social and behavioral problems later in life, which can have far-reaching consequences for individuals and society.
While education for older students remains essential, it builds upon the foundation established in the early years. A solid grounding in fundamental skills and concepts during childhood allows older students to grasp more complex subjects and develop advanced cognitive abilities. Therefore, prioritizing early childhood education is not only beneficial for young children but also enhances the effectiveness of education at all subsequent levels.
In conclusion, although education at all levels is important, I believe that governments should prioritize funding for education for younger children aged 5-10. This investment yields the greatest long-term benefits by maximizing cognitive and social-emotional development, laying a strong foundation for future learning, and ultimately contributing to a more productive and prosperous society.
Từ vựng và cấu trúc câu (đề bài 3):
Từ vựng/Cấu trúc | Nghĩa |
crucial | quan trọng |
allocation of resources | phân bổ nguồn lực |
ongoing debate | cuộc tranh luận đang diễn ra |
undoubtedly | chắc chắn |
prioritize | ưu tiên |
formative years | những năm hình thành |
lay the foundation | đặt nền móng |
long-term impact | tác động lâu dài |
cognitive development | phát triển nhận thức |
malleable | dễ uốn nắn |
readily absorbing | dễ dàng hấp thụ |
language acquisition | tiếp thu ngôn ngữ |
problem-solving | giải quyết vấn đề |
critical thinking | tư duy phản biện |
stimulating environments | môi trường kích thích |
maximizing learning potential | tối đa hóa tiềm năng học tập |
remedial education | giáo dục khắc phục |
in the long run | về lâu dài |
profound impact | tác động sâu sắc |
social and emotional development | phát triển xã hội và cảm xúc |
interact with peers | tương tác với bạn bè |
develop empathy | phát triển sự đồng cảm |
regulate emotions | điều chỉnh cảm xúc |
structured learning environment | môi trường học tập có cấu trúc |
navigate social situations | xử lý các tình huống xã hội |
building healthy relationships | xây dựng các mối quan hệ lành mạnh |
responsible citizens | công dân có trách nhiệm |
neglecting | bỏ bê |
far-reaching consequences | hậu quả sâu rộng |
grasp more complex subjects | nắm bắt các chủ đề phức tạp hơn |
advanced cognitive abilities | khả năng nhận thức nâng cao |
subsequent levels | các cấp độ tiếp theo |
yields the greatest long-term benefits | mang lại lợi ích lâu dài nhất |
productive and prosperous society | xã hội năng suất và thịnh vượng |